13 oktober 2012

Gårdagens Rätt

Igår var en dag i totalt kaos och ingen ordning alls så idag kommer gårdagens rätt nu och dagens senare.
 
Igår var det Mellanbus som önskade maten och då blev det helstekt fläskfile och klyftpotatis med tzatziki och grönsaker.
 
Jag marinerade fläskfilen i lite soya, olja, vitlök och peppar, brynde på den så den fick fin färg och slängde sen in den i ugnen med termometern i vid 73 grader tycker jag den är perfekt - saftig och god men helt genomsteks precis som sig bör.
 
Potatisen ringlade jag lite olja över och strödde lite timjan på innan jag slängde in den också i ugnen, lätt som en plätt.
 
Tzatziki som ju är bland det godaste som finns gjorde jag redan på dan så den fick stå och gotta till sig.
 
TZATZIKI
1 hel gurka
4-5 dl matlagnings yoghurt
3-4 vitlöksklyftor.
 
Skölj och tvätta gurkan, riv den sedan med ett rivjärn, lägg i ett durkslag och låt rinna av en eller ett par timmar, krama ur den och blanda med yoghurten och vitlöken som du pressar i. Godast blir den om man låter den stå och dra ett par timmar. Yammi!
 
 
Smaklig Måltid!
 
//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejsan, kul att just Du vill lämna en liten kommentar till mig <3