10 oktober 2012

Dagens Rätt

Idag blev det nog världens mest underskattade maträtt till kvällsmat - Köttfärslimpa på begäran av Guldlock & Han Den Där. Så galet enkelt och bara för att jag kan göra det ännu lite enklare så gjorde jag klyftpotatis, morötter och körsbärstomater i ugnen till - vips å hade jag massor av tid till att leka med Mini medan resten av familjen tog sig hem från diverse ställen och maten fixade sig själv, ja bortsett från såsen då men den tog ju bara ett par minuter.

KÖTTFÄRSLIMPA á la Cecilia
500g Köttfärs - ta den du gillar bäst, själv använde jag idag blandfärs.
1 gul lök
1 msk Sambal Olek
1 ägg
4-5 msk soda vatten
Vitpeppar

Fin hacka löken eller gör som mig - kör den i matberedaren. Vispa ägget med soda vattnet, blanda i Sambaloleken (ta så mycket ni vill ha - vi tar i lite och serverar till matn på bordet också) Blanda ner löken - eller gör som mig kör ner allt i matberedaren, tillsätt köttfärsen lite i taget och sist lite vitpeppar, kör tills att allt är väl blandat. Ta upp och forma en limpa på en plåt och släng in i ugnen med lite körsbärstomater runt om. 200 grader tills att den är klar - ca 40-45 minuter.

Servera med sallad, klyftpotatis, ugnsrostade morötter och gräddsås.

 
Smaklig Måltid!
 
//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejsan, kul att just Du vill lämna en liten kommentar till mig <3