9 oktober 2012

Dagens Rätt

Jag vet inte hur många gånger jag har hört Mammor (ja, oftast faktiskt) beklaga sig över att det är så ofantligt jobbigt och svårt att laga mat till sina små. Att burkar är det bästa alternativet eftersom man inte kan äta vid ett visst klockslag eller att barnen inte kan äta än det ena än det andra.
 
Bullshit säger jag - det är lätt som en plätt!
 
Barn kan äta precis samma saker som oss vuxna - med undantag för barn under ett år som inte bör äta vissa saker, vilka har livsmedelsverket en fullständig lista för samt barn med allergier men det är faktiskt inte svårare än att man baar utesluter just det man är allergisk mot eller det som det lilla barnet inte bör äta.
 
Men saltet då?! Ja, det är inte saltet i råvarorna som är det farliga har jag fått lära mig utan det man tillsätter själv - strunta i att salta maten på spisen och ställ fram saltkaert på bordet så är problemet löst.
 
Vi äter alltid 17.oo hemma hos oss - passar bra för oss alla, vi får en stund tillsammans och alal vet att varje dag serveras kvällsmaten 17.oo - det är inte svårare än vad man gör det, jag lovar!
 
Så nu är min plan att ha dagens recept - jag är inte kok eller kokerska utan gillar bara det här med matlagning och lagar det mesta från grunden - nej, jag stoppar inte min egen korv och kärnar mitt eget smör men jag blandar heller inte ihop en påse pulver och kallar det för potatismos. All mat jag presenterar här äter vi hela familjen, man äter helt enkelt vad som serveras här hemma hos oss, recepten är beräknade för vår familj på 6 personer (eller 8 om man inte har två tonårskillar, kanske 4 om man bara har två tonårstjejer...).
 
Har Du eller någon i Din familj allergier och vill göra något av de recept som jag lägger upp ber jag Dig att kontrollera innehåller själv och byta ut mot lämpliga råvaror.
 
Dagens Rätt blir idag Korvstroganoff med ris & rotsaker.
 
1 Falukorvs ring
1 purjolök
2 morötter
1 paprika i varfri kulör
1 palsternacka
7,5 dl matlagningsgrädde
Persilja
Peppar
Tomatpure
Grädde
 
Strimla falukorven och bryn den medan du hackar de andra grönsakerna. Blanda tomatpure (efter smak men ca 4-5 msk) med grädde och peppar. Lägg i korven i en kastrull, tillsätt grönsakerna och häll på gräddblandningen låt koka upp och puttra en liten stund - tillsätt hackad persilja (eller oregano, eller basilika om du vill variera dig) på slutet och servera med ris & grönsaker. Ställ fram saltet så kan den som vill ha extra salt ta det...:)
 
 
Smaklig Måltid!
 
//Cecilia
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejsan, kul att just Du vill lämna en liten kommentar till mig <3