15 oktober 2012

Förlegad syn på förskola & kvinnor - blää!!

Jag blir ta mig tusan helt mörkrädd ibland när jag hör vad folk tycker och tänker.

Kan man få kortslutning, total black out och eko i huvudet eller har en del inget vett i kroppen?!

Att se folk som läser till lärare anse att man brister i sin föräldraroll om man lämnar sina små på förskola är helt sinnessjukt i min värld! Hur bra jobb kan man göra om man är av åsikten att barnen inte borde vara där utan med sina föräldrar?!

Klart som sjutton barn (de allra flesta i alla fall) har det bäst hos sina föräldrar men kan de inte vara med dem hela dagarna så är förskolan den bästa platsen att vara på enligt mig. Utbildade vuxna, barn att leka med, en pedagogisk verksamhet att växa i som individ. Lek och lärande hand i hand! Fler vuxna att känna trygghet hos - det kan man aldrig få för många av när man är liten och lever i en stor värld. Lära sig få kompisar på egen hand, att samsas och samarbeta nä, förskolan är ett bra komplement till hemmet enligt mig.

INGEN förälder brister i sin föräldraroll för att man väljer att lämna sitt barn på förskola oavsett anledning. Jag tror INGEN förälder inte vill spendera så mycket tid som möjligt med sitt barn, jag tror INGEN förälder inte gör det som passar dem och deras familj bäst.

Vi lever på 2000 talet, jag trodde seriöst att åsikter som att en kvinna inte kan få göra karriär för att det är egocentriskt och fel mot barnen var lämnade på 1800-talet men ack så fel jag hade.

Jag anser att en bra förälder är man när man mår bra, mår man bra av sin karriär måste man ha rätt att göra den. Precis som de som mår bra av att vara hemma länge med sina barn borde få göra det valet och vara det utan att för den delen hamna efter på arbetsmarknaden.

Jag blir så frustrerad på trångsynta människor som inte förstår att alla har rätt till val som passar dem utan att bli kallade dåliga föräldrar!

Sen seriöst, typ 1862 bodde man oftast i generationsboenden - idag är många av oss spridda över hela landet, kanske tom. hela världen. Då är det ju lagom lätt att ringa farmor och be om lite hjälp en timme eller två.

Många har dessutom föräldrar som arbetar och inte alls kan eller har tid att passa barnbarnen i tid och otid eftersom vi är aktiva mycket längre än typ 1862.

Fasen att vissa inte borde få jobba inom skola och förskola för hur bra jobb gör man om man nedvärderar och inte tror på den verksamhet man jobbar inom - tragiskt!

Så hit me - är jag ute och cyklar?

//Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hejsan, kul att just Du vill lämna en liten kommentar till mig <3